Evropski sud za ljudska prava utvrdio da je Srbija povredila pravo na slobodu kretanja izbeglici iz Sirije kome je dodelila azil

12. jul 2023.

Evropski sud za ljudska prava utvrdio da je Srbija povredila pravo na slobodu kretanja izbeglici iz Sirije kome je dodelila azil

Evropski suda za ljudska prava objavio je u utorak 11. jula 2023. godine presudu u predmetu S.E. protiv Srbije, u kojoj je utvrdio da je Republika Srbija povredila pravo na slobodu kretanja podnosiocu predstavke izbeglici iz Sirije kome je u Srbiji odobren azil. Reč je o predmetu Beogradskog centra za ljudska prava koji je u ime svog klijenta podneo predstavku još 2016. godine, zbog odbijanja srpskih vlasti da izdaju putnu ispravu osobi koja je  izbegla iz Sirije i kojoj je odobreno utočište u našoj zemlji.

Ovaj slučaj predstavlja presedan u pogledu poštovanja slobode kretanja izbeglica i predstavlja prvu presudu Evropskog suda za ljudska prava protiv Srbije koja se odnosi na ostvarivanje prava koja su garantovana osobama u potrazi za međunarodnom zaštitom.

S.E. je izbegao iz Sirije i došao u Srbiju gde je zatražio azil. Utočište mu je  dodeljeno 2015. godine, nakon čega je podneo zahtev za putnu ispravu za izbeglice, na koju po Zakonu o azilu i privremenoj zaštiti ima pravo.[1] Zbog propusta države da od 2008. godine donese podzakonske akte koji regulišu sadržaj i izgled putne isprave za izbeglice taj zahtev mu nikad nije ispunjen. Više od sedam godina podnosilac predstavke nije bio u mogućnosti da se slobodno kreće i izlazi iz Srbije, što je ozbiljno uticalo na njegov privatni i poslovni život. Evropski sud za ljudska prava presudu protiv Srbije je doneo jednoglasno uz zaključak da je u ovom slučaju došlo do povrede prava na slobodu kretanja i da to predstavlja sistemski problem.

Presuda Evropskog suda za ljudska prava implicira da Republika Srbija de facto ograničava slobodu kretanja izbeglica, što je u suprotnosti ne samo s Konvencijom o statusu izbeglica[2] već i sa Ustavom Republike Srbije.[3] MUP još uvek nije usvojio dugoočekivani podzakonski akt kojim se uređuje obrazac putne isprave za izbeglice.[4] Pored nepostojanja podzakonskog akta, problem se ogleda i u očiglednom nedostatku političke volje da se navedeno pitanje sistemski reši. Iz tih razloga, sloboda kretanja im je ograničena na teritoriju Republike Srbije, što doprinosi dugotrajnom nezadovoljstvu i razočaranju izbeglica u sistem azila u Srbije.[5]

Po mišljenju Suda, Republika Srbija mora da preduzme sve odgovarajuće zakonske i operativne mere da upotpuni relevantni zakonodavni okvir i implementacione propise kako bi obezbedila efektivno pravo da se napusti njena teritoriju, kao i mogućnost svakom pojedincu u  situaciji sličnoj onoj u kojoj se podnosilac predstavke našao da pristupi postupku za podnošenje zahteva i dobijanje putne isprave. U presudi se takođe navodi da će Komitet ministara Saveta Evrope nadzirati da li će Srbija preduzeti neophodne mere kako bi izmenila domaći pravni okvir i na taj način okončala povredu prava na koju je Sud ukazao, s obzirom da bi poštovanje presude trebalo da ima efekte koji se protežu izvan granica ovog konkretnog predmeta.

Sloboda kretanja garantovana je članom 2, Protokola 4 Evropske Konvencije o Ljudskim pravima i predstavlja jedno od fundamentalnih ljudskih prava.

Beogradski centar za ljudska prava već godinama ukazuje na probleme sa putnim ispravama za izbeglice i tražioce azila i nemogućnost ostvarivanja prava na slobodu kretanja osoba kojima je odobrena međunarodna zaštita u Srbiji, kao i na propuste Ministarstva unutrašnjih poslova da donese akt kojim se uređuju izgled i sadržina putne isprave za izbeglice. Još jednom apelujemo na Ministrastvo unutrašnjih poslova da usvoji ovaj podzakonski akt kako bi se konačno omogućila sloboda kretanja ove kategorije stranaca van teritorije Srbije.

[1] Prema ZAPZ, na zahtev osobe kojoj je dodeljeno utočište u Republici Srbiji, Kancelarija za azil izdaje na propisanom obrascu putnu ispravu za izbeglice s rokom važenja od pet godina. Navedene odredbe ZAPZ usaglašene su s direktivama EU u ovoj oblasti. Primera radi, Direktiva o kvalifikaciji iz 2004. propisivala je da će se izbeglicama izdati putne isprave na način koji je predviđen Konvencijom o statusu izbeglica.

[2] Sloboda kretanja je propisana čl. 39 Ustava RS i čl. 2, st. 2 Protokola 4 uz Evropsku konvenciju.

[3] Čl. 39 Ustava RS.

[4] Koji je to trebalo da učini u roku predviđenim čl. 101 u vezi s čl. 87, st. 6 ZAPZ. U prilogu Konvencije se nalazi obrazac putne isprave, koji države potpisnice mogu koristiti ukoliko na nacionalnom nivou nisu regulisale ovo pitanje.

[5] Takođe, nemogućnost kretanja van granica RS u većini slučajeva dovodi do kršenja niza drugih osnovnih ljudskih prava, kao što je pravo na porodični život u pogledu (ne)mogućnostiizbeglice da se viđa s članovima porodice.

Aktuelna izdanja centra

Sva izdanja

Posebna izdanja

Podjednako važni – program za rad sa mladima na temama društvenih (ne)jednakosti

Autori: Branka Bajić Jovanov, Demir Mekić, Dušan Blagojević, Jelena Vuksanović

Preuzmite publikaciju
Posebna izdanja

Prava zdravstvenih radnika tokom pandemije COVID-19 u Srbiji: Heroji ili zanemarne žrtve?

Autorke: Marina Mijatović, Gorica Đokić, Milja Dimitrijević

Preuzmite publikaciju