Održana panel diskusija: „Izazovi u procesu integracije izbeglica u Srbiji i prikaz austrijskog integracionog modela“

SlikaBeogradski centar za ljudska prava, uz podršku Kancelarije UNHCR-a u Beogradu održao je 15. decembra 2020. godine onlajn panel diskusiju Izazovi u procesu integracije izbeglica u Srbiji i prikaz austrijskog integracionog modela. Centar već tradicionalno krajem godine organizuje događaje o pitanjima od značaja za uključivanje izbeglica u društvo Republike Srbije. Ovaj događaj bio je prilika da se pokrene zajednički razgovor na temu procesa integracije izbeglica u Srbiji, predstave uspešne prakse drugih zemalja, razmene iskustava i mapiraju problema.

Izvšna direktorka Beogradskog centra za ljudska prava Sonja Tošković na početku diskuje govorila je o važnosti integracije izbeglica u srpsko društvo i dugogodišnjem radu Centra na unapređenju sistema azila u Srbiji. Viša savetnica za integraciju Jelena Ilić je ispred Tima za integraciju Beogradskog centra za ljudska prava predstavila mapirane probleme u oblasti integracije izbeglica i praksu u zastupanju izbeglica u procesu integracije.

Slika uz vest za sajtMirela Memić koja rukovodi Odsekom za vrednosti i orjentaciju ispred Austrijskog integracionog fonda (Österreichische Integrationsfonds – ÖIF) predstavila je Austrijski integracioni fond, ulogu fonda u procesu integracije izbeglica i uspešne modele integracije Austrije. Taj Fond upravlja lokalnim integracionim centrima širom Austrije, pružajući pomoć izbeglicama u procesu integracije, kroz savetovanje, kurseve integracije i pružnjem mobilnih usluga.

Od početka rada 1961. godine, Austrijski integracijoni fond postavlja temelje uspešne integracije izbeglica, i to od rada sa izbeglicama sa naših prostora pa sve do izbegličke krize današnjice kojoj smo  svi svedoci. Programi Austrijskog integracionog fonda obuhvataju mrežu tri ključna stuba na osnovi kojih integracioni kursevi funkcionišu:

– orjentacija i konsultacija izbeglica kroz 9 integracionih centara i 30 mobilnih savetovališta širom zemlje;

– učenje jezika;

– medijsku vidljivost i publikacije, kao i mentorisanja sličnih institucija u inostranstvu i merenja uspešnosti u cilju kontinuiranog unapređivanja programa integracije.

Slika MirelaMirela Memić je istakla da uspešnost integracije u Austriji leži na strukturisanim i pažljivo kreiranim kursevima koji se sprovode u jasno definisanim grupama – za žene, maloletna lica, roditelje, o temama koje se tiču prevencije ksenofobije i antisemitizma, kao i posebno kreiranim kursevima u cilju sprečavanja nasilja nad ženama. Jedan od značajnih segmenata rada su integracioni ambasadori koje Austrijski integracioni fond okuplja oko sebe. To su zapravo bivše izbeglice, pojedinci koji su se uspešno integrisali u austrijsko društvo. Integracioni ambasadori su uspešni profesionalci koji su svakodnevno prisutni u radu Integracionog fonda Austrije, podržavaju ga i promovišu u medijima.

Na kraju panela otvorila se diskusija o problemima u praksi i planovima u oblasti integracije za 2021. godinu u cilju strateškog unapređenja ovog procesa. Među 49 učesnika ovog događaja bili su predstavnici državnih institucija, Komesarijata za izbeglice i migracije Republike Srbije, Nacionalne službe za zapošljavanje, Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Kancelarije Visokog komesara za izbeglice u Beogradu, predstavnici međunarodnih organizacij i kolege i koleginice iz civilnog sektora.

Ovaj događaj bio je prilika da se razmotre mogućnosti zajedničkog uticaja na poboljšanje trenutne situacije u oblasti integracija kao i buduće saradnje ključnih aktera. Predstavljanje uspešnih modela integracije u Austriji iznad svega treba da nas motiviše da ideje i naučene lekcije primenimo i u našoj zemlji, kako bismo uticali na poboljšanje života ljudi na koje se odnose.

Panel diskusija je deo projekat ‘Podrška izbeglicama i tražiocima azila’ koji Beogradski centar za ljudska prava sprovodi uz podršku UNHCR-a.